pierwsze efekty diety

Dieta przy migrenie - co jeść gdy boli głowa

Spis treści:

1. Czym jest migrena?
2. Migrena objawy i przyczyny 
3. Produkty przeciwskazane w diecie dla osób z migreną
4. Produkty wskazane w diecie dla osób z migreną

Czym jest migrena?

Migrena jest najczęściej występującą formą bólu głowy, objawiającą się silnym, pulsującym bólem z przodu lub tylko z jednej strony. Migrena może trwać od kilku godzin do kilku dni i mogą towarzyszyć jej inne dolegliwości tj: nadwrażliwość na światło i dźwięki, nudności, wymioty

Migrena objawy i przyczyny 

Na migrenowe bóle głowy cierpi około 10-30% populacji, a problem ten dotyka częściej kobiet niż mężczyzn. Mimo, że przyczyny choroby nie są do końca znane, bóle mogą nasilać się pod wpływem emocji, wysiłku fizycznego, zmian pogody oraz ostrego światła, a wraz z nimi pojawia się światłowstręt, nadmierna wrażliwość na dźwięki, zapachy, nudności, a niekiedy również wymioty. Zdarza się, że przed wystąpieniem epizodu migrenowego może wystąpić tzw. aura w postaci ubytków w polu widzenia lub pojawienie się mroczków. Jednak niewiele osób wie, że odpowiednia dieta może przyczynić się do zmniejszenia tych dolegliwości.

Jedną z możliwych przyczyn występowania bólu głowy może być szczególna nadwrażliwość na substancje chemiczne, między innymi aminy i azotyny, które występują w wielu pokarmach. Aminy są stale obecne w organizmie człowieka, bez względu na rodzaj diety. Niektóre z nich pełnią rolę przekaźników w układzie nerwowym, a inne odpowiadają za odpowiedź immunologiczną w procesach zapalnych. Największe znaczenie mają aminy biogenne czyli histamina, tyramina, fenyloetyloamina, których chorzy nie są w stanie szybko metabolizować. Produktami o wysokim stężeniu amin są przede wszystkim ryby zimnolubne (łosoś, tuńczyk), sery żółte, jogurty, maślanki, czekolada, orzechy arachidowe, bób, soja, groch, mięso, wędliny, rodzynki, banany, kiszona kapusta.

Migrena produkty przeciwskazane:

Do najczęściej występujących czynników migreny zalicza się głodzenie wraz z towarzyszącą mu często hipoglikemią i odwodnieniem. U niektórych chorych napady bólu mogą być wywołane przez spożycie wybranych produktów tj. alkohol, kawa, czekolada, sery oraz produkty zawierające aspartam i glutaminian sodu, które zawierają wysoką ilość takich substancji jak kofeina, teobromina i aminy biogenne. Zastosowanie diety eliminacyjnej, wykluczającej spożycie produktów zwiększających ryzyko wystąpienia napadu migrenowego bólu głowy, jest skuteczną metodą obniżenia liczby i intensywności napadów migrenowych.

·         alkohole – szczególnie czerwone wino i ciemne piwo

·         kawa – może zarówno pomóc jak i być przyczyną bólu głowy. Kofeina rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu może przynieść ulgę w bólu, natomiast w przypadku odstawienia kawy może pojawić się wiele nieprzyjemnych dolegliwości takich jak zmęczenie, nudności lub bóle głowy.

·         domowe wypieki drożdżowe, szczególnie tuż po wyciągnięciu z piekarnika

·         konserwanty – glutaminian sodu

·         substancje słodzące

·         pokarmy  o dużej zawartości tłuszczu oraz ciężkostrawne

·         sól

·         ostre przyprawy

Do czynników wywołujących migrenę można także zaliczyć głód oraz odwodnienie. Osoby cierpiące na bóle głowy powinny zwracać szczególną uwagę na regularność spożywanych posiłków tj. najlepiej 4-5 posiłków dziennie w 3-4 godzinnych odstępach czasu oraz odpowiednie nawadnianie się. Butelka wody zawsze powinna być w zasięgu ręki.

Migrena produkty wskazane

W diecie migrenowej powinna znaleźć się żywność zawierająca:

  • produkty bogate w ryboflawinę ( mleko, jogurty, jaja, migdały, wędlina)
  • produkty bogate w magnez ( rośliny strączkowe, ziemniaki, szpinak, orzechy, pieczywo pełnoziarniste)
  • produkty bogate w kwasy omega 3 ( tuńczyk, łosoś, makrela, siemię lniane)
  • produkty lekkostrawne, nie wywołujące uczucia nudności i wzdęć
  • produkty o niskiej zawartości tłuszczu

Piśmiennictwo:

1. Waliszewska-Prosół M, Straburzyński M, Kopka M. i wsp.: Migrena — współczesne metody leczenia, przyszłe terapie. Polski Przegląd Neurologiczny.
2. 
Woroń J.: Receptor CGRP i jego rola w farmakoterapii migreny. Ból 2020
3. 
Rockett FC, de Oliveira VR, Castro K, et al.: Dietary aspects of migraine trigger factors. Nutr Rev. 2012
4. Prusiński Antoni: Migrena - główna przyczyna przewlekłych i nawracających bólów głowy. Część I. Obraz kliniczny i rozpoznanie. Przewodnik Lekarza 2004,7,1, 64-72.