pierwsze efekty diety

Masło klarowane - co to, zastosowanie, wpływ na zdrowie

Spis treści:

1. Co to jest masło klarowane?
2. Zastosowanie masła klarowanego w kuchni
3. Czy masło klarowane jest zdrowe?
4. Jak zrobić masło klarowane?

Co to jest masło klarowane?

Krótko mówiąc masło klarowane to masło oczyszczone. Podczas powolnego, długotrwałego podgrzewania, warstwa zanieczyszczeń oddziela się od masła, dzięki czemu otrzymujemy najzdrowszy tłuszcz, który może być wykorzystywany do niemal wszystkich potraw, które wymagają jego dodatku. W procesie klarowania masło pozbawione zostaje białka, laktozy, wody i wszelkich zbędnych osadów, dlatego może być przeznaczone także dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy. Jego bursztynowo złoty kolor, słodkawo orzechowy aromat oraz przyjemny wyrazisty smak sprawiają, że przyrządzone potrawy zyskują na smakowitości w porównaniu z innymi tłuszczami

Zastosowanie masła klarowanego w kuchni

Masło klarowane posiada bardzo wiele zastosowań w kuchni. Świetnie sprawdzi się podczas smażenia wielu potraw np. ryb, mięsa, warzyw ze względu na wysoką temperaturę dymienia. Dzięki swojemu delikatnemu, słodkawemu smaku, będzie doskonałym dodatkiem do zup, sosów wzmacniając smak i aromat potraw.  

Czy masło klarowane jest zdrowe?

Masło klarowane posiada wiele korzyści dla naszego organizmu, nazywane także ghee, jest bardzo popularne w kuchni indyjskiej i ajurwedyjskiej. Przypisuje się mu niezwykłe właściwości zdrowotne, a według ajurwedy uważane jest także za eliksir życia i zdrowia. Działa łagodząco na układ trawienny oraz stany zapalne dzięki obecności kwasu masłowego, który wpływa na redukcję stanów zapalnych zachodzących w organizmie. Obecność przeciwutleniaczy i witamin szczególnie z grupy B,A,E wpływa korzystnie na kondycję skóry oraz układ odpornościowy. Spożywanie masła klarowanego przyczynia się do zwiększenia wydzielania soku żołądkowego, a obecność kwasu masłowego pozytywnie wpływa na działanie układu pokarmowego. Dodatkowo obecność witamin z grupy K i D wpływa korzystnie na stan układu kostnego i zapobiega rozwojowi osteoporozy. 

Masło klarowane można kupić oraz wykonać samodzielnie w domu

Jak zrobić masło klarowane?

1.      Dwie kostki masła o dużej zawartości tłuszczu (nie solonego) rozpuszczamy w garnku na średnim ogniu

2.      Gdy masło się rozpuści, zmniejszamy ogień i usuwamy pojawiającą się pianę

3.      Podgrzewamy do momentu, aż przestanie się pojawiać biały osad. Należy pamiętać aby nie przypalić masła!

4.      Gotowe masło powinno być przezroczyste o złotawym kolorze

5.      Sklarowane masło odstawiamy na 15 minut do przestygnięcia

6.      Przygotowujemy odpowiednie naczynie, do którego przelewamy ochłodzone masło (najlepiej użyć gazy aby nie przedostały się zanieczyszczenia czyli osad)

7.      Zamykamy jeśli masło osiągnie temperaturę pokojową

8.      Gotowy produkt twardnieje. Należy przechowywać je w ciemnym, suchym miejscu w temperaturze pokojowej

Piśmiennictwo:

  1. Sharma A., Pollack G., (2020)  Healthy fats and exclusion-zone size.
  2. O'Sullivan TA, Hafekost K, Mitrou F, Lawrence D. Food sources of saturated fat and the association with mortality: a meta-analysis. American journal of public health.
  3. Kumbhare S., Prasad W., Khamrui K., Wani A., Sahu J., (2021) Recent innovations in functionality and shelf life enhancement of ghee, clarified butter fat.
  4. Bjornshave A, Hermansen K. Effects of dairy protein and fat on the metabolic syndrome and type 2 diabetes. The review of diabetic studies: RDS. 2014;11(2):153–66. pmid:25396403; PubMed Central PMCID: PMC4310065.