pierwsze efekty diety

Wpływ cukru na nasze zdrowie. Czym zastąpić cukier?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę jakie działanie na nasz organizm wywiera cukier rafinowany. Składa się on w 99,7% z sacharozy i całkowicie pozbawiony jest witamin i substancji mineralnych. Możemy go spotkać w większości produktów spożywczych m.in batonach, napojach, musli lub jogurtach owocowych.

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie :

·         osłabia – spożycie 1 łyżeczki cukru blokuje system odpornościowy na ponad godzinę co zwiększa wrażliwość na infekcje i choroby

·         postarza – powoduje degradacje elastyny i kolagenu oraz wzrost wolnych rodników i oksydantów

·         powoduje zmęczenie, stres, depresje, senność, zawroty głowy i trudności w zapamiętywaniu przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów

·         powoduje niedobór witamin i mikroelementów

·         sprzyja zaparciom, otyłości i zatrzymuje wodę w organizmie

·         zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów

·         podnosi poziom „złego cholesterolu”

·         sprzyja zaburzeniom przewodu pokarmowego

i co najważniejsze – mocno  uzależnia – najtrudniej unikać cukru w czasie kilku dni następujących po jego zjedzeniu

Dodatkowo cukier ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych, dlatego po zjedzeniu np batonika, bardzo szybko dostarczymy sobie energii, ale na krótki czas. Wzrasta wówczas stężenie glukozy we krwi, trzustka zostaje pobudzona, ale w niedługim czasie znów odczujemy głód.

Osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy powinny wiedzieć, że dwie łyżeczki cukru rafinowanego mogą zahamować spadek wagi na trzy, cztery dni!

Image

Czym zastąpić cukier - zamienniki cukru

·         Stewia – naturalna substancja słodząca, która w przeciwieństwie do cukru nie zawiera kalorii i nie podnosi poziomu glukozy we krwi

·      Erytrytol - należy do grupy polioli. Związek ten występuje naturalnie m.in w winie, piwie, napojach fermentowanych, owocach. Smakiem jest najbardziej zbliżony do cukru spośród wszystkich zamienników cukru. Polecany jest dla diabetyków ze względu na zerowy indeks glikemiczny. Nie jest metabolizowany przez organizm i jest wydalany w całości razem z moczem. 

·         Ksylitol – cukier pozyskiwany najczęściej z brzozy, równie słodki jak cukier biały ale posiada o 40% mniej kalorii. Nie należy przesadzać z jego spożywaniem, ponieważ może prowadzić do wystąpienia biegunek

·         Syrop klonowy – w porównaniu z cukrem rafinowanym i miodem jest mniej kaloryczny. Syrop klonowy jest bogaty w sacharozę i posiada wysoki indeks glikemiczny, nie jest więc polecany dla osób zmagających się z cukrzycą i insulinoopornością. 

Najlepszym rozwiązaniem na zaspokojenie chęci na słodkości jest wybór owoców, które zawierają cukier w formie nieprzetworzonej a dodatkowo dostarczają nam witamin oraz nawadniają organizm. Nie dajmy się też nabrać na produkty typu „light”, „fit”, ponieważ cukier zastępowany jest słodzikami, które są równie niezdrowe.

Image